ferences logo

Ferences Pedagógiai Napok – 2021

Kérjük, figyeljétek ezt a honlapot, mert folyamatosan frissítjük! 🙂


KÉRJÜK, HOGY A SZENTSÉGIMÁDÁS UTÁN
MIHAMARABB PAKOLJATOK KI A SZOBÁITOKBÓL,
ÉS A KULCSOT A PORTÁN LEGYETEK SZÍVESEK LEADNI!


KÖVETKEZŐ PROGRAMOK:

2021. augusztus 27., péntek

6.50 Laudes (fakultatív)
7.30-tól Reggeli
9.00 Szentmise konferencia beszéddel (Kardos Csongor OFM
zalaegerszegi gvardián)
10.30 Szentségimádás
12.00 Új ferences közoktatási stratégia készítésének
meghirdetése.
A Ferences Ösztöndíj Alapítvány nyerteseinek kihirdetése
A 2020-as FEPA végzettjeinek, a 2021-es FEPA indulóinak bemutatása
Zárás, elbúcsúzás

AZ EBÉD VÁRHATÓAN HAMARABB FOG KEZDŐDNI!

13.00 Ebéd
 


Borkóstoló

A Vesztergombi Család Magyarország egyik legkiválóbb borászatát vallhatja magáénak. A ferences atyákkal való szoros kapcsolatnak köszönhetően kiváló borokat küldtek el számunkra, amelyet Kardos Csongor atya fog szakértőként bemutatni nekünk.


Vendégünk a „Konyhából a drazsé”

„Zenekarunk 2017 telén alakult meg egy kis budapesti lakás konyhájában. Az első időkben próbatermünkké és találkozásaink központjává vált a konyha, így lettünk Konyhából a Drazsé. Az elmúlt másfél évben zenekarunk énekesének dalaival kezdtünk el foglalkozni, de eleinte főleg a két Világháború közötti magyar és francia sanzonok szerepeltek repertoárunkban, így dalainkra főképpen a múlt századi sanzonok, népzenei motívumok és a magyar kortárs, alternatív zenei produkciók is hatással vannak.”


PROGRAM

2021. augusztus 26., csütörtök

Időpont Program
09.00 Megérkezés, regisztráció
09.30 Köszöntés, Szentmise
10.30 Kávészünet
11.00 Plenáris ülés

Köszöntő (Berhidai Piusz atya)

Gloviczki Zoltán: Az egyházi oktatás-nevelés kihívásai ma

Beszámoló a 2015-ös Ferences Közoktatási Stratégia megvalósulásáról

Akváriumbeszélgetés a ferences közoktatás mai kihívásairól

12.50 Ebéd
14.30 Szekcióbeszélgetések ferences testvérek vezetésével intézményeink evangelizációs szerepéről
15.45 Kávészünet
16.15 Szekcióbeszélgetések szaktárgyi közösségekben meghívott előadók vezetéséve
18.30 Vesperás (fakultatív program)
19.00 Vacsora
20.00 Borkóstoló + „Konyhából a drazsé”

 

2021. augusztus 27., péntek

6.50 Laudes (fakultatív)
7.30-tól Reggeli
9.00 Szentmise konferencia beszéddel (Kardos Csongor OFM zalaegerszegi gvardián)
közben Kávészünet
10.30 Szentségimádás
12.00 Új ferences közoktatási stratégia készítésének meghirdetése.

A Ferences Ösztöndíj Alapítvány nyerteseinek kihirdetése

A 2020-as FEPA végzettjeinek, a 2021-es FEPA indulóinak bemutatása

Zárás, elbúcsúzás

13.00 Ebéd

 


LITURGIKUS ALKALMAK

„Minket Krisztus szeretete gyűjtött egybe, Örvendezzünk és Őbenne vigadozzunk!” Imádkozzunk együtt a ferences testvérekkel, hogy közösségük kincseiből mi is részesedjünk! (Helyszín mindig a bazilika.)

szentmisék:       csütörtök  9.30 I péntek  9.00

vesperás:          csütörtök  18.00 (fakultatív)

laudes:              péntek 6.55 (fakultatív)


 

 

16.15-től
MŰHELYFOGLALKOZÁSOK 2.

Beszélgetések szaktárgyi közösségekben (proto munkaközösségekben) meghívott előadók vezetésével

1. Dr. K. Nagy Emese, egyetemi docens, Ph.D.
Az ún. „hejőkeresztúri modell”, hivatalos nevén a Komplex Instrukciós Program meghonosítója személyesen, ily módon a lehető leghitelesebben mutatja be nekünk módszereiket, és vezet foglalkozást, amelyen kideríthetjük, alkalmazható lenne-e a mi intézményeinkben is.
HELYSZÍN: Szent Anna konferenciaterem (nagyterem)

2. dr. Kovács Örs, a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium történelemtanára bemutatja az új katolikus történelemtankönyveket.
HELYSZÍN: Szent Klára terem (fogadóépület alagsora)

3. Fenyő D. György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium vezető tanára, számos módszertani tanulmány és könyv írója
A műhelyfoglalkozás során arra keresünk gyakorlati válaszokat, hogyan lehet összhangba hozni a tananyag kötelező előírásait az átadni kívánt pedagógiai tartalmakkal, etikai üzenetekkel és a diákok valóságismeretével.
HELYSZÍN: Szent Anna konferenciaterem (nagyterem)

4. Csapodi Csaba, az ELTE TTK Matematikai Intézet, Matematikatanítási és Módszertani Központ munkatársa
A tanárképzésben és a közoktatásban egyaránt nagy tapasztalatokkal rendelkező vendégünkkel a matematikát érintő új tantervi-tartalmi szabályozókról (Nat, kerettanterv, tankönyvek, érettségi követelmények) folytatunk beszélgetést.
HELYSZÍN: Szent Erzsébet terem (fogadóépület alagsora)

5. Jakab Rita gyógypedagógus, tréner
A Ferences Ösztöndíj Programban is közreműködő tréner foglalkozásán a kommunikáció és az önismeret oldaláról közelítjük a mentor feladatát. A tervezett program gyakorlatias fókuszú, már akár másnap használható ötleteket, gyakorlatokat, eszközökkel gazdagodhatsz.
HELYSZÍN: Szent László blokk közösségi tere

6. Réti Mónika, biológia-kémia szakos tanár, oktatáskutató, a EMMI tananyag-fejlesztési referense
A felfedeztető tanulás (inquiry based learning) módszere a természettudományos oktatásban.
HELYSZÍN: Szent István blokk közösségi tere

7. Adolf Balázs, szentendrei öregdiák, tokiói olimpikon
Ifjú öregdiákunkat, a tokiói olimpia 11. és 15. helyezettjét a sportnak az emberi lélekre való hatásáról fogjuk kérdezni.
HELYSZÍN: Szent Imre blokk közösségi tere


 

 

KÖSZÖNTŐ

Kedves Testvérek és Kollégák!

Egy év sajnálatos kihagyása után immár hatodik alkalommal rendezzük meg a Ferences Pedagógiai Napokat itt,  Mátraverebély-Szentkúton. Hadd ismételjem meg, mi is a célunk:

  • a ferences közösséghez való tartozás erősítése a testvérekkel közösségben végzett imádság révén,
  • a ferences oktatás alapcéljainak újrafogalmazása, elköteleződésünk megújítása,
  • a ferences intézményekben dolgozó pedagógusok közösségének erősítése, ismerkedés egymással,
  • tapasztalatcsere szakmai, módszertani kérdésekben.

Idei programunk fókuszában a ferences nevelés áll. azt kívánjuk újra átgondolni, milyen sajátosságai és ebből eredően milyen lehetőségei vannak a nevelésben a ferences intézményeknek, s azok pedagógusainak.

A Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus küszöbén természetesen ahhoz is kapcsolódni, felkészülni, ráhangolódni kívánunk. A nyitó szentmise főcelebránsaként tartományfőnökünk, Piusz atya is erről, illetve e két fő témánk metszetéről fog beszélni nekünk.

A plenáris találkozóra jeles vendéget hívtunk: Dr. Gloviczki Zoltánt, az Apor Vilmos katolikus Főiskola rektorát, aki a katolikus oktatás jelen kihívásairól fog előadást tartani. Ezután a 2015-ben született Ferences közoktatási Stratégia megvalósulásáról tartunk beszámolót, s e két előadást egy izgalmasnak ígérkező akváriumbeszélgetésben dolgozzuk fel. (Ez egy olyan beszélgetési módszer , ahol minden résztvevő lehetőséget kap, hogy elmondhassa majd véleményét.

A plenáris találkozó után két szekcióban dolgozzunk tovább: előbb ferences testvérek osztják meg velünk tapasztalataikat, élményeiket hitoktatási evangelizációs és ifjúságpasztorációs munkájukról, majd pedig tantárgyak szerint szervezett csoportokban beszélgetünk.

Az est háttérzenéjét a „Konyhában a drazsé” nevű – szentendrei ferences kötődésű zenekar szolgáltatja majd,  és szekszárdi borokat kóstolhatunk meg.

Pénteken délelőtt Kardos Csongor atya tanítását hallgatjuk meg az Oltáriszentségről, majd vezetésével szentségimádáson veszünk részt.

A záró plenáris találkozónkon kihirdetjük a Ferences Ösztöndíjprogram idei nyertes  pályázóit, illetve a Ferences Pedagógiai Alapképzés „tanévnyitóját” is megtartjuk.

Kérjük és előre köszönjük minden résztvevő jóindulatát, bizalmát, nyitottságát, lelkesedését! Érezzék jól magunkat a Ferences Rendtartomány és a Ferences Alapítvány vendégeként! Isten hozta Szentkúton a ferences pedagógusokat!

Berhidai Piusz OFM tartományfőnök

Dobszay Ambrus oktatási referens

 

MŰHELYFOGLALKOZÁSOK 1.

Csütörtökön 14.30-tól
(A helyszíneket a program ismertetésekor közöljük.)

 

Beszélgetések ferences testvérekkel intézményeink evangelizációs szerepéről

1. Varga Kapisztrán OFM
Esztergomi házfőnök, kollégiumi rektor, a Sapientia Hittudományi Főiskola tanára

2. Bécser Róbert OFM
a szentendrei Ferences Gimnázium igazgatója,

definitor, vikárius, gimnázium igazgató és tanár

3. Fejes István OFM
Szentendrei ökonómus, gimnáziumi tanár, igazgatóhelyettes

4. Kardos Csongor OFM 
zalaegerszegi házfőnök

5. Orosz Lóránt OFM
szentkúti házfőnök, a Nemzeti Kegyhely igazgatója, a Sapientia Hittudományi Főiskola tanára
A hely szelleme. Mit nyújt Szentkút a zarándokoknak? Spirituális kegyhely- ismertetés – visszakérdezési lehetőséggel 

Beszélgetések a pedagógus mesterség titkairól

5. Jakab Rita gyógypedagógus, tréner
A Ferences Ösztöndíj Programban is közreműködő tréner foglalkozásán a kommunikáció és az önismeret oldaláról közelítjük a mentor feladatát. A tervezett program gyakorlatias fókuszú, már akár másnap használható ötleteket, gyakorlatokat, eszközökkel gazdagodhatsz.

6. Zsupán Péter, a Szent Angéla Ferences Iskola iskolapszichológusa: Esetfokuszú intervízió gimnáziumi tanároknak
Az intervízió az esetmegbeszélés és szupervízió között elhelyezhető módszer, csoportos problémamegoldás és esetfeldolgozás. Az esetet megosztó személy egy teamtől kap segítséget kérdései megválaszolására.

7. A Szent Angéla Iskola pedagógusainak külön programja a kísérés feladatáról
A Szent Angéla Iskola pedagógusai több mint egy éve dolgoznak azon, hogy az iskola legfontosabb stratégiai céljait meghatározzák. Ennek során kristályosodott ki, hogy a gyermekek kísérésének feladata különleges fontosságú, s annak műhelytitkaiban érdemes lesz elmélyülniük. Külön kérésükre a Pedagógiai Napok ehhez nyújt alkalmat számukra Gulyás Péter, egyházi fejlesztő, a FEPA képzésvezetője támogatásával.


MŰHELYFOGLALKOZÁSOK 2.

Csütörtökön 16.15-tól.
(A helyszíneket a program ismertetésekor közöljük.)

Beszélgetések szaktárgyi közösségekben (proto munkaközösségekben) meghívott előadók vezetésével

1. Dr. K. Nagy Emese, egyetemi docens, Ph.D.
Az ún. „hejőkeresztúri modell”, hivatalos nevén a Komplex Instrukciós Program meghonosítója személyesen, ily módon a lehető leghitelesebben mutatja be nekünk módszereiket, és vezet foglalkozást, amelyen kideríthetjük, alkalmazható lenne-e a mi intézményeinkben is.

2. Fenyő D. György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium vezető tanára, számos módszertani tanulmány és könyv írója
A műhelyfoglalkozás során arra keresünk gyakorlati válaszokat, hogyan lehet összhangba hozni a tananyag kötelező előírásait az átadni kívánt pedagógiai tartalmakkal, etikai üzenetekkel és a diákok valóságismeretével.

3. Csapodi Csaba, az ELTE TTK Matematikai Intézet, Matematikatanítási és Módszertani Központ munkatársa
A tanárképzésben és a közoktatásban egyaránt nagy tapasztalatokkal rendelkező vendégünkkel a matematikát érintő új tantervi-tartalmi szabályozókról (Nat, kerettanterv, tankönyvek, érettségi követelmények) folytatunk beszélgetést.

4. Réti Mónika, biológia-kémia szakos tanár, oktatáskutató, a EMMI tananyag-fejlesztési referense
A felfedeztető tanulás (inquiry based learning) módszere a természettudományos oktatásban.

5. Adolf Balázs, szentendrei öregdiák, tokiói olimpikon
Ifjú öregdiákunkat, a tokiói olimpia 11. és 15. helyezettjét a sportnak az emberi lélekre való hatásáról fogjuk kérdezni.

6. Zsupán Péter, a Szent Angéla Ferences Iskola iskolapszichológusa: Esetfókuszú intervízió gimnáziumi tanároknak
Az intervízió az esetmegbeszélés és szupervízió között elhelyezhető módszer, csoportos problémamegoldás és esetfeldolgozás. Az esetet megosztó személy egy teamtől kap segítséget kérdései megválaszolására.

7. Szili Attila, a rendtartomány gazdasági vezetője
Élménymegosztás: Milyen a nem pedagógus dolgozók számára ferences intézményben dolgozni?


Akváriumbeszélgetés: A ferences közoktatás mai kihívásai

A plenáris előadások során katolikus oktatáspolitikus, szakértő, egyetemi tanártól hangzik el e témában előadás, majd a 2015-ös Ferences Közoktatási Stratégia megvalósulásáról hallgatunk beszámolót. Vélhetően mindkettő lesz olyan gondolatébresztő, hogy a kollégákból kikívánkozik majd véleményük. Ennek biztosítunk lehetőséget az „akváriumbeszélgetés” módszerével. Ennek játékszabálya: A témáról beszélgetők egy belső körben ülnek, a hallgatóság körülveszi őket egy külső körben. Aki hozzászólni kíván, az beül a belsőbe. Ha ott már nincsen üres szék, akkor valakit megkér, hogy adja át neki a hozzászólásra jogosító helyét.

Az előre felkért (indító) beszélgetőtársak:
Bécser Róbert OFM, igazgató szentendrei Ferences Gimnázium
Szalai Gábor, a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium igazgatója
Szánthó Gellért, a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium igazgatója
moderátor: Dobszay Ambrus közoktatási referens


Beszámoló a 2015-ös Ferences Közoktatási Stratégia megvalósulásáról, egy friss Stratégia készítésének meghirdetése

A ferences lelkiség alapvetően a Lélektől ihletett életforma. Mint ilyen, első látásra távol áll tőle a tervezés és a stratégiai gondolkodás. Hitünk szerint azonban az ember minden dimenziójával, így értelmével és racionalitásával együtt Isten alkotása. Ez a tény felszólít bennünket józan eszünk és tervezőképességünk használatára, ki nem oltva bennünk az inspiráló Lélek működését.

A 2015-ben készült dokumentum a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány köznevelési intézményrendszerének fenntartói stratégiájaként készült TÁMOP program keretében. A terv nem végpontja, hanem elindítója kívánt lenni egy munkafolyamatnak. Az volt a cél, hogy – a szubszidiaritás elvének figyelembevétele mellett – elősegítse a fenntartó tudatosabb, felelős jelenlétét saját intézményeiben.

A dokumentum létrejötte több, különböző szintű találkozóhoz volt köthető. Többnapos stratégiai tervezés történt közösen a ferences köznevelési intézmények vezetőségével, majd kisebb körben, a tartományfőnökség szűkebb munkaközösségében készült el végső szövege. A terv kijelölni kívánt egy irányt, amelyet követni szeretnénk, de tudtuk azt, hogy a célrendszereket finomítani és konkretizálni kell, kiválasztva az általunk legfontosabbnak ítélt irányokat, akciótervet készítve, felelősöket és határidőket megjelölve, hozzá rendelve a megfelelő forrásokat.

Az eltelt hat évben a stratégiából számos dolog megvalósult, de az a fajta tudatos tervezés, amelyről akkor szó volt, nem. Szentkúton most áttekintjük, hogyan állunk, elköteleződünk a folytatás mellett és meghatározzuk a fejlesztés módját, folyamatát, az egyes szereplők feladatait.
A beszámolót Dobszay Márton Benedek OFM, a készítésekor hivatalban lévő tartományfőnök (mostani vikárius), valamint a közoktatási referens, Dobszay Ambrus vezeti fel, s azt követően mindenkinek módja lesz az értékelő véleményének megfogalmazására.

Egy új ferences közoktatási stratégia alapelemei:
„Hajt az idő gyorsan – rendes útján eljár
Ha felűlünk, felvesz, ha maradunk, nem vár;”
Arany János: Toldi estéje

Mi végre?
• Meghatározza a későbbi döntéseket pl. a közoktatási portfólióval kapcsolatban, vagy egyes intézmények pedagógiai programjával, működésével kapcsolatban, illetve személyi vagy infrastrukturális fejlesztési döntéseket is.
• Kijelöli a fejlesztési irányokat, beavatkozási pontokat.
• Létrehozásában mindenkinek szerepe van, de a végső szó a tartományfőnöké és/vagy a definitóriumé és/vagy a káptalané.
• A stratégiát kommunikálni kell a végrehajtásban részt vevők és a partnerek felé.
• A stratégiához operatív program is tartozik: amely kiemeli a prioritásokat rövid-közé- és hosszú távon; feladatokat határoz meg felelősökkel, határidőkkel, forrásokkal.


 

 

 

Oszd meg a barátaiddal:
Ferencesek pecsét
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum
Ferencesek
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum