A 2024/25-ös iskolai évkezdés után nem sokkal, szeptember 18-án elindult a tizenkettedik Ferences Ösztöndíjprogram (FÖP), amelyben a három ferences gimnázium 27 tehetséges diákja vesz részt. Október 17-én a hagyományokhoz híven a szaléziak péliföldszentkereszti lelkigyakorlatos házában kezdődött meg az a háromnapos tréning, amelynek célja, hogy a résztvevők tapasztalt trénerek segítségével megkapjanak minden szükséges tudást és eszközt, ami lehetővé teszi számukra, hogy felkészülten, magabiztosan és hatékonyan mutathassák be projektjeiket a tavaszi projektnapon.
A tréning kulcsfontosságú része az ösztöndíjprogramnak, keretében a kompetenciafejlesztés mellett a három iskola – a szentendrei Ferences Gimnázium, a Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégium, valamint a budapesti Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium – diákjai lehetőséget kapnak arra, hogy megismerjék egymást, és két csoportra osztva fejlesszék kommunikációs készségeiket az önismeret és a prezentáció terén.
A nyitónapon Bodó Márton, a program szakmai vezetője a közös imádságot követően köszöntötte a résztvevőket és a Training by Scouts trénereit, Jakab Ritát és Varga Zsófit, akik már évek óta támogatják a programot, valamint a kísérőtanárokat, Marek-Hamza Ágnest és Kalász Nándort.
Bizalomra buzdította a jelenlévő diákokat, hangsúlyozva, hogy bár az idegen helyzetek és az ismeretlen környezet elsőre kihívást jelenthetnek, létezik a programnak egy rejtett tanterve is, ami a közösség erősítéséről szól, és ami azért rejtett, mert a diákokon, az ő nyitottságukon, személyiségükön múlik. „Van három ferences gimnázium, amelyek tanulói ritkán találkoznak egymással, és most itt a lehetőség, hogy a közösséget is építsétek. Érdemes kihasználni!” – fordult a diákok felé, hiszen a Ferences Ösztöndíjprogram célja nemcsak a tudás és készségek fejlesztése, hanem a fiatalok közötti kapcsolatok erősítése is.
Későbbi beszélgetésünk során emlékeztetett arra, hogy a program zászlóshajója a projektmunka, amely keretében a diákok kreatív ötleteikkel új értékeket teremthetnek. „Egy éven át dolgoznak a projekteken, amelyekből produktum születik. Valaki úgy viszi ezt tovább, hogy a kutatását továbbfejleszti, sőt, olyan is volt, hogy munkájából szabadalmaztatott találmány született.” – magyarázta Márton. Hozzátette, hogy a projektek közül többnek is komoly hatása van a diákok pályaválasztására és jövőbeli karrierjére is.
A mentorok szerepe is kiemelt jelentőségű: segítik a diákokat a projektnapig, figyelemmel kísérve és támogatva őket abban, hogy a projektmunka során hatékonyan osszák be az idejüket. Ez a strukturált támogatás hozzájárul ahhoz, hogy a diákok képesek legyenek folyamatosan fejlődni, és az önállóságuk is növekedjen a program során.
Szakmaiság és lelkiség
Jakab Rita, a Training by Scouts trénere kifejtette, hogy a ferences lelkiséget az ösztöndíjprogram keretei alapvetően magukban hordozzák, és a Jóistenre való figyelés, valamint a természet iránti szeretet a cserkészek és a ferencesek számára is meghatározó értékek. Minden évben van egy olyan programja a tréningnek, amelyet a szabadban töltenek, függetlenül az időjárástól. Ezen kívül az imádságnak is mindig fontos szerepe van: „A tréning során sokféle témáról beszélgetünk, de én mindig kötöm ezeket a tanulási folyamatokat a lelki folyamatokhoz is.” Kiemelte, hogy jó érzés látni, ahogy a diákok fejlődnek, kibontakozásuk folyamatát figyelemmel kísérni: „Kis bezárkózott gubacsokként érkeznek, és a prezentációs tréning végére képesek lesznek arra, hogy magabiztosan mutassák be munkájukat. Nagy öröm hallgatni őket, ahogy beépítik és használják a tanult eszközöket.”
Fiatal alkotók a Ferences Ösztöndíjprogramban
György Balázs, a Franka tanulója, két évvel ezelőtt, a 2022-23-as tanévben a Ferences Ösztöndíjprogram keretében Angliában tanult. Első alkalommal vesz részt a tréningen mint a prezentációs csoport tagja, ahol szeretne fejlődni előadói készségeiben is. Projekttémának Becket Szent Tamás életét választotta, akit sok esztergomi sem ismer annak ellenére, hogy a városban egy hegy és a rajta lévő kápolna is az ő nevét viseli.
Lőrinc Viola Eszter a Szent Angéla iskolába jár, és a FÖP keretében tavaly négy színdarabot írt, amelyeket összesen hét alkalommal adtak elő. A darabok hossza 25 és 52 perc között változott, idén pedig egy másfél órás, egész estés drámával készül, amelynek betanítása már zajlik. Viola a színdarabírás mellett tanulási segédleteket is készít, amelyek során például írók életrajzát párbeszédes jelenetek formájában dolgozza fel, hogy a diákok élvezetes módon sajátíthassák el az amúgy időnként általuk kevésbé érdekesnek vélt anyagot. „A FÖP keretein belül különösen nagyra értékelem a lehetőségeket, amelyek a résztvevők számára rendelkezésre állnak. Az itt zajló tevékenységek mindegyike hatalmas lökést ad, mivel a program biztosítja, hogy egy elhivatott tanár, aki szívét-lelkét beleadja a munkába, támogasson minket. Ez a közös elkötelezettség rendkívül fontos ahhoz, hogy a legjobb eredményeket érhessük el.” Viola szerint a FÖP lehetőséget teremt arra is, hogy kialakuljon egy erős tanár-diák kapcsolat, amelyet inkább mentor-mentorált viszonyként jellemezhetünk.
Tréning, mentorálás és ferencesség
Kalász Nándor, magyar-történelem szakos tanár a Szent Angélában, mentortanár a FÖP-ben. Véleménye szerint a projektek megvalósíthatósága nagymértékben függ a diákok személyiségétől, de a sikerre lelkesedésük és elkötelezettségük is lényeges hatással van.
Nándor tapasztalatai alapján, bár a projektek első időszaka kihívásokkal teli lehet, a gyerekek végül motiváltakká válnak, ha megfelelő támogatást és irányítást kapnak. Továbbá a személyesség is kulcsfontosságú a mentorkodásban. A diákok életébe való betekintés, a közös élmények segítenek abban, hogy szorosabb kapcsolatok épüljenek. „Számomra a mentorkodás legszebb része a személyes érintettség mellett az is, hogy a fiamat mentorálhatom. Ez különleges élmény, hiszen az apa-fia program keretein belül legálisan legózhatok vele. Amikor a garázsban ülünk, és ő éppen stop motion filmet készít, az egy hihetetlenül inspiráló pillanat.”
A ferences lelkiség megjelenése szinte minden igazán mélyről jövő ötletben felfedezhető, osztotta meg a diákokkal kapcsolatos tapasztalatát Nándor: „Az elesettekkel való foglalkozás szorosan kapcsolódik Szent Ferenc lelkiségéhez, de nem mindig közvetlenül, hanem közvetetten. Legfőképpen abban nyilvánul meg, hogy a diákok szeretnék osztálytársaikat edukálni, segíteni, közelebb hozni őket saját útjukhoz, valamint a többi emberhez.”
Az angliai pályázatra decembertől újra lehet jelentkezni, részletek novembertől lesznek elérhetők a FÖP honlapján.
Fotó: Moldoványi Barnabás, Gál Emília
Szöveg: Gál Emília
Ferences Média 2024